Ahmet Talha Gürol, Tale, Video 2021

Jörg Finus, our house is on fire, Video 2021

EARTH ZERO HOUR

Co-curated by Agnese Sofija Kusmane, Nat Tafelmacher-Magnat & Tobias Sternberg

In collaboration with Parents for Future Berlin and Art Climate Taskforce

https://parentsforfutureberlin.de/kunstausstellung-what-did-you-do-once-you-knew/

Olga Drachuk-Meyer (UA/GE)

Metasitu (Liva Dudareva, LV/GR and Eduardo Cassina SP/GR)

Jörg Finus and Peter Simons (DE)

Luis Cassiano Sanduba (BRA / GE)

Tobias Sternberg (SWE)

Nat Tafelmacher-Magnat (FR /CH)

 

24.09 – 03.10.21

Soft Opening 24.09.21, 6 – 10 pm

DE unten.

Earth Zero Hour.

In our Anthropocene era, many words have been written about and many images have been shown of the climate and environmental crises that threaten to put an end to the world as we know it.[1] Scientists, activists and journalists around the world seek unrelentingly to raise awareness and demand political action through their words, actions and powerful images. These describe catastrophe, show struggle, hope and ideas where they exist already. They seek not only to report and document, but in representing it, to create a new, different image of reality, a utopian, a dystopian one. This is far from the rosy one of our consumerist lives which has dominated our imagination in the post-war era.

Their effect should be to inform us, shake us, give us hope, in order to motivate us to change and demand change. This uptick in representative activity  has contributed to a boost in populations' awareness of the climate crisis, only reflected so far in the vastly insufficient response that is the hypocritical lip service the political body pays the issue worldwide. Maddeningly, both despite and because of this representative flood of our new reality, already present in the Global South but increasingly affecting the Northern Hemisphere, political denial, apathy, fatalism, fear of change, downright opposition, and vested interests hinder the urgent and necessary transition to a global sustainable way of living.

 What other images, other narratives and experience can art offer to blast this monolith from people's minds? Visualising a direct danger to our lives, as in Finus & Simons', Our House is on Fire? Provoking empathy through openness about our mental struggles as in Olga Drachuk-Meyer's, Incarcerated? Offering hope, alternative visions and pleasures as in Sandubas, Teto Verde Favela (Favela Green Roof) and Nat Tafelmacher-Magnat's, A Cup of Plastic Disgust? Humour, irony and critical thinking as in Metasitu’s, Vocabulary for Ecumenopolis, and Tobias Sternberg's, Schwarzes Lächeln (Black Smile)? All of the above and more yet to come?

An end to fossil fuels; an end to the exploitation and exhaustion of natural resources to feed our consumption frenzy; living with and not against nature, within self-imposed limits in global solidarity.

This demands a revolution in how we imagine our lives and our place in the world.

Earth Zero Hour stretches, trains and fires the public imagination.


[1]https://www.pik-potsdam.de/en/news/latest-news/climate-change-projected-to-double-the-number-of-people-facing-extreme-drought

weblinks:

Olga Drachuk-Meyer

Jörg Finus

Luis Cassano Sanduba

Metasitu

Peter Simons

Tobias Sternberg

Nat Tafelmacher-Magnat

Stunde Null der Erde

Stunde Null der Erde.
In unserem Zeitalter des Anthropozäns sind viele Worte über die Klima- und Umweltkrise geschrieben und viele Bilder gezeigt worden, die der Welt, wie wir sie kennen, ein Ende zu setzen drohen.1 Wissenschaftler, Aktivisten und Journalisten auf der ganzen Welt versuchen unablässig, durch ihre Worte, Aktionen und kraftvollen Bilder das Bewusstsein zu schärfen und politisches Handeln zu fordern. Sie beschreiben Katastrophen, zeigen Kampf, Hoffnung und Ideen, wo sie bereits existieren. Sie versuchen nicht nur zu berichten und zu dokumentieren, sondern durch ihre Darstellung ein neues, anderes Bild der Realität zu schaffen, ein utopisches, ein dystopisches. Dieses ist weit entfernt von dem rosigen Bild unseres konsumorientierten Lebens, das unsere Vorstellung seit der Nachkriegszeit beherrscht.
Ihre Wirkung sollte darin bestehen, uns zu informieren, aufzurütteln, uns Hoffnung zu geben, um uns zu motivieren, etwas zu ändern und Veränderungen zu fordern. Dieser Aufschwung in der Repräsentation hat dazu beigetragen, dass das Bewusstsein der Bevölkerung für die Klimakrise gestiegen ist, was sich bisher nur in den völlig unzureichenden Reaktionen widerspiegelt, den scheinheiligen Lippenbekenntnissen, die die Politik weltweit zu diesem Thema abgibt. Trotz oder gerade wegen dieser repräsentativen Flut unserer neuen Realität, die bereits im globalen Süden präsent ist, aber zunehmend auch die nördliche Hemisphäre betrifft, behindern politische Leugnung, Apathie, Fatalismus, Angst vor Veränderungen, regelrechter Widerstand und Eigeninteressen den dringend notwendigen Übergang zu einer globalen nachhaltigen Lebensweise.

Welche anderen Bilder, andere Erzählungen und Erfahrungen kann die Kunst anbieten, um diesen Monolithen aus den Köpfen der Menschen zu sprengen? Eine direkte Gefahr für unser Leben visualisieren, wie in Finus & Simons' Our House is on Fire? Einfühlungsvermögen durch Offenheit über unsere seelischen Probleme wecken, wie in Olga Drachuk-Meyers "Incarcerated"? Hoffnung, alternative Visionen und Vergnügen bieten wie in Teto Verde Favela (Grünes Dach der Favela) von Luis Cassiano Sanduba und A Cup of Plastic Disgust von Nat Tafelmacher-Magnat? Humor, Ironie und kritisches Denken wie in Metasitu's, Vocabulary for Ecumenopolis, und Tobias Sternberg's, Schwarzes Lächeln (Black Smile)? All das und noch mehr kommt noch?

Ein Ende der fossilen Brennstoffe; ein Ende der Ausbeutung und Erschöpfung natürlicher Ressourcen, um unseren Konsumrausch zu stillen; ein Leben mit und nicht gegen die Natur, innerhalb selbst gesetzter Grenzen in globaler Solidarität.
Dies erfordert eine Revolution in der Art und Weise, wie wir uns unser Leben und unseren Platz in der Welt vorstellen.
Stunde Null der Erde erweitert, schult und beflügelt die öffentliche Vorstellungskraft.

[1]https://www.pik-potsdam.de/en/news/latest-news/climate-change-projected-to-double-the-number-of-people-facing-extreme-drought